vineri, 21 septembrie 2012

Mortea, eu șî Soacra Mică


întotdeuna cînd ești bolnav, nevajno di și, îți vin gînduri sinistre despre moarte și tomu podobnîe. La moarte deobicei te gîndești mai mult în copilărie sau la bătrînețe. Eu mă gîndesc amu, cînd îs răcită, virusată de-un pidorg de coleg de serviciu. Tocmai citisem postu Soacrei Mici despre fidelitate și nunți, cu obiceiurile moldovenești  etc. și-atunci cînd te gîndești la moarte n-ai cum să nu te gîndești la obiceiurile moldovenești. Eu tre să-ncep a strînge de pe-acum la colțunaș pentru ca să-mi pot achita drumul pe calea cea dreaptă.
Îcepînd cu otopsia, groapa ( la noi se plătește dac ceva), pomușoarele, pomenele, coroanele, sicriul, înfrumusețarea sicriului, rochie de miresă, dac oi muri nemăritată. Și rochia nu poți s-o iei la procat că tre să t eîngroape cu dînsa, nu? masa la care vini tăt satu, sfetniși, pomelniși, scauni șî mesî di pi tătî mahala ..mai pi scurt, eu am socotit cam la v”ro 15 mii di lei fărî rochia di nireasî. Da, am uitat sî spun di boșitoari, șî aestea amu-s difițît, șî tre să găsăști una cu un boșit calitaiv, așa încît sî -i facă sî boșescă pi tîț șe-i prezenț la preveghi. Plus  fanfara.( aș și bucuroasă dac fanfara ar cînta dubstep sau jazz) sau aș vre s-o chem pi Maria Stoianov sîni cînti în duet cu Carlas Dreams.
Programarea la preot sî face din timp, sî pregătesc Colașii ...da, șî-ncî cît ti lasă inima(cum spuneu așei di la Ficțiune) de la 200 lei în sus pintru slujbă.
No, ghini, hai cî cheltui eu atîtta..da de-ar și asta tot..NUUUUUUUUUUUUUUUU
3 zîli la atîmîiet, praznic di 9 zîli,  di 40 di zîli, la 3,6 șî 9 luni, cicî în cinstea Sfintei treimi. Mai pi  urmă sî fași în fiicari an, 7 ani di la moarti.
Da eu poati vreu sî mă ardî, sî am șenușî pintru ingrășîminti. Nu, în codu popesc i scris cî sa li se refuze orice serviciu religios, atat la moarte, cat si dupa moarte" la șei cu incineratu.
Bleadi, stau șî mă gîndesc...da nu-ni iesî mai ieftin sî trăiesc.
Nu stiu de unde vin tradițiile astea șî cu cumătriile, șî cu nunțîli, și cu înmormîntărili...Defapt, dac e să-mi aduc aminte de povestirile bunicii, nu era așa pompă peste tot cîndva...acum totul s-a transformat în biznes, moldavskii. Atunci la mort nu erau mai mult de 2 feluri di bucati, da amu stău cîti 2 rînduri di blidi...mai pi scurt, ca sî nu mă lunjesc. I scumpî moartia la Molldova
Mai beu un ceai cu lămîi sî mieri, șî trăiesc eu fericită....

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu